Мета: виховувати у школярів інтерес до правових знань, популяризувати правові закони, формувати правову культуру школярів.
Форма проведення: рольова гра.
У рингу беруть участь 3 команди по 5 осіб — учнів 9—11 класів. Назви команд: «Юні прокурори», «Юні судді», «Юні адвокати». Обирається журі у складі 3 осіб, запрошуються представники правоохоронних органів.
Система оцінювання:
20 балів — відповідь правильна, повна;
10 балів — відповідь частково правильна, неповна;
5 балів — відповідь не правильна.
Хід правознавчого рингу
І раунд «Правознавча бліц-розминка».
- Що таке обов'язок?
- Розкрийте поняття «громадянин».
- Коли виникло право?
- Назвіть обов'язки громадян України.
- Розкрийте поняття «людина».
- Правовий статус громадянина.
- Назвіть політичні права громадян.
- Розкрийте поняття «особа».
- Назвіть особисті права громадян.
- Які події передували проголошенню незалежності України?
- Назвіть соціально-економічні права громадян.
- Що таке авторське право?
II раунд — «Юридичний буквар».
- Що таке право?
- Що таке держава?
- Що вивчає правознавство?
- Що таке правопорушення?
ІІІ раунд — «Правознавча естафета».
Учням пропонується підтвердити або заперечити наступні твердження.
- Громадянство України втрачається, якщо особа втратила законні джерела існування.
- При різному громадянстві батьків, один із яких був на момент народження дитини громадянином України, дитина теж є громадянином України, якщо вона народилася на українській території.
- До громадянства України не приймаються особи, які відмовилися виконувати військовий обов'язок.
- Набуття громадянства України за народженням залежить від волі громадян.
- Громадянство України зберігається, якщо особа проживає або тимчасово перебуває поза межами України.
- Необхідною умовою отримання громадянства України є безперервне проживання на території України на законних підставах протягом останніх 5 горів.
- При бажанні позбавитись громадянства України можлива відмова, якщо особа, що порушила клопотання про вихід, є військовослужбовцем Збройних Сил України.
- Особа може втратити громадянство України! якщо вона набула його в разі подачі фальшивих документів.
- Чи можна жертвувати життям певної кількості людей задля врятування життя більшості?
IV раунд — «Логічні ланцюжки»
1. Визначте, якими судами будуть вирішуватися справи.
- Справа про розлучення.
- Справа про неправомірність передачі земельної ділянки під будівництво.
- Справа про невідповідність розпорядженням голови міської Ради «Закону про свободу совісті та релігійні організації».
- Справа про квартирні крадіжки.
- Справа про порушення Закону «Про Державний бюджет».
- Справа про виконання заповіту громадянина М.
- Справа про несплату за використану фабрикою електроенергію.
- Справа про межу між земельними ділянками громадян П. І Д.
- Розгляд скарг громадян про порушення їхніх конституційних прав і свобод.
2. Зазначте, яка дія буде злочином, а яка — адміністративним проступком:
- 17-річний громадянин Д. розмалював стіни державної будівлі;
- 22-річний громадянин Ж. вживає наркотичні речовини;
- Лікар О. не надав необхідної допомоги громадянину, який втратив свідомість на вулиці. Це бачив 15-річний юнак, він зняв годинник з руки чоловіка, який перебував у нетверезому стані;
- запізнення на роботу;
- порушення правил пожежної безпеки;
- втручання у роботу суддів;
- поява на роботі в нетверезому стані;
- порушення правил користування бібліотечними фондами.
V раунд. Практичне право. «Ситуація».
Зараз ми розглянемо ряд ситуацій, які ви спробуєте прокоментувати.
- Громадянин Е. опублікував написану на основі детального аналізу діяльності обласної адміністрації за три останні роки статтю, в якій критикував кадрову політику голови державної адміністрації області. Чи мав громадянин Е. право робити це?
- 5-річного Ромчика, який гуляв біля будинку, покусав собака, якого господар вивів у двір. Батьки зажадали відшкодування за моральну травму і відшкодування затрат на лікування. Господар собаки відмовився виконати ці вимоги. Яка Ваша думка з цього приводу?
- Під час вистави в цирку мавпа вихопила у глядача С, який її фотографував, фотоапарат і розбила його. С. вимагає, щоб адміністрації цирку відшкодувала йому вартість фотоапарата. Чи правомірні його вимоги? Обґрунтуйте свою відповідь.
- Під час проїзду у громадському транспорті на роботу громадянин П. зламав руку. Чи повинна адміністрація відшкодувати П. шкоду, заподіяну його здоров'ю?
- Літак компанії по перевезенню тропічних фруктів через погодні умови не зміг впродовж 7 діб вилетіти до України. У результаті цього зіпсувалося 5 т бананів. Чи буде компанія відшкодовувати збитки постачальникам і замовникам фруктів?
- Працівники міліції затримали 17-річного Б. за те, що він лаявся нецензурними словами перед входом до театру, а на зауваження громадян та працівників міліції не реагував. Начальник органу внутрішніх справ постановив: за вчинення дій, які є дрібним хуліганством, піддати Б. адміністративному арешту на 10 діб. Чи допущено прийняттям цього рішення начальником органу внутрішніх справ порушення закону? Якщо допущені, то які саме?
Підведення підсумків навчально-виховної гри, визначення рейтингу кожної з команд, нагородження кращих гравців — юних правознавців.
Робота повністю ⇒ ЗАВАНТАЖИТИ
|